Otomobil pazarında dönüşüm yaşanıyor: Benzinli araçların liderliği tehlikede

“`html

Türkiye’de Elektrikli Araç Satışları Hızla Artıyor

Dünya genelinde otomobil trendlerinde gözlemlenen değişim, Türkiye otomotiv pazarında da etkisini göstermeye başladı. Uzun yıllardır benzinli araçların satışlarında öne çıktığı ülkemizde, elektrikli ve hibrit modellerin popülaritesi giderek artıyor.

Benzinli otomobiller, pazarın en güçlü temsilcisi olarak konumlanırken, tam elektrikli ve hibrit araçların yükselişine karşı dikkatle izleniyor. 2023’ün ilk çeyreğinde, elektrikli ve hibrit araçların satışları benzinli araçlarla arasındaki farkı hızla kapatmaya başladı.

Otomotiv Distribütörleri ve Mobilite Derneği’nin (ODMD) açıkladığı verilere göre, yılın ilk üç ayında 93.478 adet elektrikli ve hibrit otomobil satılırken, benzinli otomobil satışları 111.053 olarak kaydedildi. Elektrikli ve hibrit otomobil satışları bu dönemde yaklaşık %90 artış gösterirken, benzinli otomobil satışları ise %29 azalmıştır.

2024 yılının ilk çeyreğinde ise elektrikli ve hibrit araç satışları 49.687, benzinli araç satışları ise 156.396 olarak gerçekleşmişti. 2023 yılındaki rakamlar ise sırasıyla 23.544 ve 117.650 seviyelerindeydi.

Bu arada, Türkiye genelinde toplam otomobil satışları, 2025’in ocak-mart döneminde, geçen yılın aynı dönemine oranla %4,1 azalarak 223.793 olurken, hafif ticari araç satışları da %15,5 düşüşle 52.491 olarak belirlendi.

Bu yılın ilk çeyreğinde otomobil ve hafif ticari araç satışlarındaki daralmaya rağmen, elektrikli araç satışlarındaki artış dikkat çekti. Elektrikli araç satışları, geçen yılın aynı dönemine kıyasla %79 artarak 29.594 adede yükseldi. Tam elektrikli otomobillerin toplam satış içindeki oranı da %7,1’den %13,2’ye çıktı.

Otomotiv Sektöründe Büyük Bir Dönüşüm Yaşanıyor

BYD Türkiye Genel Müdürü İsmail Ergun, otomotiv sektörünün tarihindeki önemli dönüşüm süreçlerinden birini yaşadığını ifade etti. Elektrifikasyonun bu dönüşümün merkezinde olduğunu dile getiren Ergun, şunları belirtti:

“Bu dönüşüm sadece araç teknolojilerini etkilemekle kalmaz, aynı zamanda üretimden altyapıya kadar tüm ekosistemi yeniden şekillendiriyor. Küresel elektrikli araç pazarına baktığımızda, 2016’dan 2023’e kadar 14 milyon adede ulaşarak 17 kat büyüdüğünü görüyoruz. 2024’te bu sayının 17,1 milyon adedi aşacağı öngörülüyor. 2025’in ilk çeyreğinde ise dünya genelinde yaklaşık 3,9 milyon elektrikli araç satışı gerçekleşeceği tahmin ediliyor. Bu veriler, dönüşümün hızını göstermektedir. Uluslararası Enerji Ajansı (IEA), 2030 itibarıyla Çin’de yollardaki her üç araçtan birinin, Avrupa ve Amerika’da ise beş araçtan birinin elektrikli olacağını öngörüyor. Bu durum, elektrikli mobilitenin dünya genelinde hızla benimsenmekte olduğunu kanıtlıyor.”

Türkiye’nin, bu küresel dönüşümde hızlı bir şekilde yerini güçlendirdiğinin altını çizen Ergun, 2022 öncesi toplam satışlardan %1’in altında pay alabilen elektrikli araçların, 2024 yılı sonunda %10 pay almayı başardığını söyledi.

Ergun, “2025’in ilk çeyreğinde elektrikli araçlar 30 bine yakın satış ile %13’lük bir pazar payı elde etti. Türk tüketicisinin elektrikli araçlara hızlı adaptasyonu ve yeniliklere ilgisi bu dönüşümde önemli bir etken oldu. Diğer sektör oyuncularıyla birlikte, 2025 yılı sonuna kadar Türkiye’de elektrikli araçların pazardaki payının %18 seviyelerine ulaşmasını bekliyoruz.” diye ekledi.

Şarj edilebilir hibrit araçların da Türkiye’de önemli bir ivme kazandığını belirten Ergun, 2023 yılında yaklaşık 2.500 adet şarj edilebilir hibrit araç satıldığını, 2024’te bu sayının BYD’nin katkılarıyla 10.000 adede ulaşacağını ifade etti.

Ergun, “2025’in ilk çeyreğinde yapılan 9.400 adetlik satışla, şarj edilebilir hibrit araç pazarı 2024’ü şimdiden yakalamış durumda. Farklı markaların pazara sunacağı yeni modellerle bu segment, önemli bir konuma sahip olacak. Otomotiv sektöründeki bu hızlı değişim, üreticiler, teknoloji geliştiricileri ve kamu otoriteleri için birçok fırsat sunuyor. Tüketicilerin elektrikli araçlara olan ilgisi, yeni üreticilerin Türkiye’de tesis açma arzularını artırıyor. Batarya teknolojileri, şarj altyapısının güçlendirilmesi ve yazılım geliştirme gibi unsurlarda yetkinlik kazanılması, Türkiye’nin bölgesel bir elektrikli araç merkezi olmasını sağlayacaktır.” diyerek sözlerine son verdi.

Yeni Oyuncular Elektrikli Araç Ekosistemine Katılıyor

Hyundai Motor Türkiye Genel Müdürü Murat Berkel de elektrikli araçlara olan talebin yalnızca Türkiye’de değil, dünya çapında her geçen gün arttığını vurguladı.

Berkel, “Küresel ölçekte, ocak-mart döneminde satılan elektrikli araç sayısı 3,5 milyona ulaşırken, bunun 2 milyondan fazlası Çin’deki satışlardan oluşuyor. 2025 yılına kadar 20 milyondan fazla elektrikli araç satışı öngörülüyor. Beş yıl önce %5 paya sahip olan elektrikli araç pazarının bu yıl %25 seviyesine ulaşması bekleniyor.” şeklinde değerlendirdi.

Türkiye’de yılın ilk üç ayında 30 bine yakın tam elektrikli araç satışı gerçekleştiğini ve pazar payının %13’ü geçtiğini belirten Berkel, kendi markalarının ilk çeyrekte 1.228 adet tamamen elektrikli model sattığını açıkladı.

Elektrikli araçlardaki pazar paylarının %8,2’ye ulaştığını ifade eden Berkel, şunları ekledi:

“Amacımız, yıl sonuna kadar elektrikli araç satışlarımızı ve pazar payımızı bir önceki yıla göre artırmak. Elektrikli otomobil pazarındaki bu yükseliş, tedarik zincirinin genişlemesine ve bu ekosisteme yeni oyuncuların katılmasına olanak tanımaktadır. Markaların Türkiye’deki yatırımlarının artması, elektrikli araç üretimini de önemli bir mesele haline getirmektedir. Hyundai Motor Türkiye olarak 2026’dan itibaren İzmit’teki fabrikamızda tamamen elektrikli bir model üretmeye başlayacağız.

Bu üretimle beraber istihdamda ve yan sanayide çeşitlilik artacak. Elektrikli araç ekosisteminin genişlemesi, teknoloji şirketlerinin otomotiv sektörüyle daha yakın çalışmalar gerçekleştirmesi için olanak sağlayacaktır. Elektrifikasyona geçiş süreci ve büyüme sırasında yan sanayinin bu sürece uyum sağlaması kritik bir önem taşıyacaktır. Ayrıca, elektrikli araçların yaygınlaşmasıyla birlikte yetkili servisler için daha fazla kalifiye elemana ihtiyaç duyulacak. Bu durum, eğitim kurumlarının gelişmesine ve ek istihdam fırsatlarına yol açacaktır. Gelecek, elektrikli otomobillerin dönemi ve yeni iş alanları oluşturacaktır.”

“`

Related Posts

Kahvede soğuk duş: Fiyatlar rekorun ardından çakıldı!

Bu yıl 4,30 dolarla rekor kıran kahve fiyatları, mayısta yüzde 10’un üzerinde geriledi. Brezilya, Vietnam ve Kolombiya’dan gelen üretim artışı sinyalleri ile talepteki zayıflama birleşince, kahve yatırımcısını üzen emtia oldu.

Beşiktaş’ta eski Yeşilçam oyuncusu üniversite öğrencisi tarafından bıçaklanarak öldürüldü

Beşiktaş’ta eski Yeşilçam oyuncusu Mehmet Serdar Sulukahya (62), sosyal medyadan tanıştığı üniversite öğrencisi Fatma Gülsüm P. (20) tarafından evinde bıçaklandı. Ağır yaralanan adam kaldırıldığı hastanede hayatını kaybetti. Olay yerinden taksiyle kaçan şüpheli Beşiktaş Asayiş Büro Amirliği ekipleri tarafından yakalandı. Gözaltına alınan Fatma Gülsüm P.’nin ilk ifadesinde, Sulukahya’nın kendisine cinsel saldırıda bulunmaya çalıştığını söylediği öğrenildi.

İhracatçıların başkanı durumu böyle özetledi: İthalat daha cazip

Üretimde pahalı ülke konumunda olan Türkiye’nin dolar bazında rakiplerine göre yüzde 60 daha yüksek fiyatta olduğunu belirten TİM Başkanı Mustafa Gültepe, ithalatın daha cazip hale geldiğini kaydetti. 2022 yılında 2.6 milyar dolar olan hazır giyim ithalatı 2024’te 4 milyar dolara çıktı.

Türkiye hayvancılıkta Avrupa’da yeniden ilk sıraya yükseldi

Türkiye, Avrupa Birliği (AB) ülkeleri ile karşılaştırıldığında büyükbaş ve küçükbaş hayvan sayısında ilk sırada yer alıyor.

Stilist Esma Hanım’dan sonra medikalci Betül Hanım geldi

Çifte koltuk, AKP Bağcılar Belediyesi Başkanvekili ve medikal sektörde ticaret yapan Betül Birer’e de nasip oldu.

Kargo devi satılmıştı, adı değişiyor: Yeni dönem resmen başladı

Türkiye’nin önemli kargo şirketleri arasında yer alan MNG Kargo, 2023 yılında dünyanın en büyük kargo şirketlerinden DHL’e satılmıştı. MNG Kargo’nun entegrasyonu, DHL Group’un e-ticaret lojistiği alanındaki uzman şirketi DHL eCommerce yönetiminde …